X
تبلیغات
خودرو - شورلت نوا
در مورد خودروهای عضلانی حتما شنیدید حتما می خوام به معرفی یکی از اونا بپردازم که البته نمی شه اسمشو عضلانی گذاشت بیشتر به یه ماشین کارمندی ،ساده و برای شهر ساخته شده که تو ایرانم به تولید رسیده است.شورلت نوا خودروی مورد نظر است.

نوای تولیدی کشور نسل چهارم نوا است که با تغییر کلی ظاهری روانه بازار کرد و به این ترتیب خودرو و به وضوح ظاهر مدرن تری نسبت به نسل گذشته به خود گرفت و توانست خود را با سایر مدل های همرده جی ام هماهنگ کند. فنر بندی و ساب فریم جلوی این خودرو مشابه نمونهبکار رفته در پونتیاک فایربرد و خواهر خوانده اش کامارو است و در عقب نیز ساختاری مشابه نسل قبل دارد.

نسل چهارم نوا در کشورمان در چهار تیپ عرضه شده که همگی از موتور های یکسان شش سیلندر خطی با حجم 250 اینچ مکعب (1/4 لیتر) و قدرت 115 اسب بخار بهره می بردند.نخستین مدل وارد شده به ایران سی۱ بود.این مدل به عنوان نوای پایه به صورت وارداتی عرضه شد و به علت شکل چراغ های جلو به (چراغ اولدزمبیلی)هم معروف است.صندلی های جلو این مدل یک تکه بوده و فاقد فرمان هیدرولیک است. گیربکس این مدل سه دنده جلو و از نوع نصب شده بر روی ستون فرمان بود که در دوران خود طرح رایج در خودروها بود. مدل بعدی سی۳ است که از سوی پارس خودرو عرضه شده و نسبت به تغییراتی در چراغ های جلو و عقب شاهد است،ضمن آنکه به فرمان هیدرولیک نیز مجهز شده،اما همچون سی۱ فاقد کولر است.

سی۵ دیگر مدل عرضه شده از سوی پارس خودرو در جلو مجهز به صندلی های دو تکه است به علاوه چهار شیشه آن برقی و فرمان آن نیز هیدرولیک است. به علاوه گیربکس آن چهار دنده دستی است که در محل معمول بین سر نشین و راننده نصب شده. نوای برای رفاه حال سرنشینان مجهز به کولر است که همین امر باعث شده در داشبورد آن جهار دریچه نصب شود که طرح داشبورد را تا حدودی از مدل های پایین متفاوت کرده است.

بالاترین نوای عرضه شده در ایران سی۶ است که علاوه بر امکانات سی۵ مجهز به گیربکس اتوماتیک سه سرعته هم هست که در زمان خود آن را به خودرویی لوکس تبدیل کرده است.مدل دیگری به نام اسپشیال یا کنکورد به صورت وارداتی در کشورمان عرضه شد که این مدل ها از موتور 8سیلندر خورجینی 5 یا 7/5 لیتری با قدرت نزدیک به 300 اسب بخار بهره می بردند و دارای پوشش چرم طبیعی داخل بودند.

تولید نوا در ابران از اواخر 1355 آغاز شد و پس از انقلاب نیز با استفاده از قطعات باقی مانده در انبار تولید آن تا مدتی ادامه داشت.در این دوران موتورهای این مدل به جای آمریکا از کانادا تامین می شد که به موتور های آبی معروف هستند. هر چند تولید نوا در اواسط دهه 60 به طور رسمی پایان یافت اما تعداد محدودی نوا در سال های بهد وتا سال 70 هم عرضه شده که اغلب به رنگ کرم هستند و به مدل های انباری معروف هستند.

تولید نسل چهارم نوا در آمریکا وکانادا تا سال 1985 ادامه داشت که در نهایت تولید آن متوقف شد.

من خودم به شخصه دیوانه این ماشینام ترنس ام ،کامارو ،کادیلاک،کاپریس،بیوک،و...

یه سری از مردم خیال می کنن که مصرف این خودروها خیلی زیاده همین نوا مصرف سوخت 14 لیتر داره که به چشم مردم خیلی زیاده،اونایی که آردی سوار می شن ماشینشون همین قدر می سوزونه ولی انگار نه انگار...

هیوندایی وراکروز من خودم از تو سایت آسان موتور نمایندگی ایران دیدم که مصرف شهر 17 لیتر زده حالا کدوم مصرف بیشتری داره.در ضمن قطعاتش به وفور پیدا می شه حتی فابریک کارخونه همه چیزش هست حتی می تونی یه ماشینه دیگه جمع کنی.

اگر یه دفعه سوار این ماشینا شده باشی دل بستش می شی.به هر حال هر کس یه سلیقه ای داره ...نمی شه به کسی تحمیل کرد.

nova

nova

+ نوشته شده توسط امیر در جمعه 26 شهریور1389 و ساعت 0:3 |